fredag

Här sitter jag i lugnan ro och kollar på skräp-tv, och vad händer då? Något går sönder i Norge. Min politiska reptilhjärna vaknar till som på kommando och jag börjar genast hänga på twitter för att se vad Hans Rosling eller Unni Drougge har att säga om saken. So far: inte så mycket.
Men på Facebook finns det däremot betydligt fler politiska analytiker!

Här följer ett smakprov på de bästa kommentarerna i debatten:

- Vart är världen på väg?!? (kommentar oftast fälld av en västerlänning som tror att en tragedi på den egna bakgården är lika med jordens undergång, och att ingen någonsin upplevt samma smärta. Personen föredrar även särskrivning)
- Japp, så värdefull var den integrationen (författaren av detta mästerverk gillar RixFM. Nuff said)

Hur som haver, är det bara jag som får känslan över att detta kan vara ett inrikespolitiskt attentat? Brukar inte islamister...spränga sig? Förvisso har Norge haft (och har) en närvaro i Afghanistan men i den listan av NATO-deltagare är det verkligen Norge som islamister hyser mest agg gentemot? Terroristattacken i Oslo är väldigt välplanerad, och om detta är ett attentat av en välkänd grupp såsom al Qaida har killarna definitivt bytt strategi. Islamister har som tumregel att attackera civila mål (exempelvis tunnelbanestationer och bussar), medan det var regeringsbyggnader i Oslo som var huvudmålet samt ett politiskt läger.

Vad jag förstår vet vi ännu inte om det fanns en självmordsbombare med i ekvationen, men tills denna person (eller resterna) påträffas finns det många luckor att fylla om detta ska klassas som en islamitisk terroristaktion.


Inga kommentarer: